tisdag 2 december 2014

Så mycket sämre


Så var årets säsong av Så mycket bättre slut, kvar är bara efterfesten med duetter. Och precis som vanligt är proffstyckarna överraskade av att de sämsta ögonblicken ur årets låtskörd inte är lika bra som de bästa ur alla tidigare omgångar.

Jag lyssnar fortfarande på vissa låtar ur alla säsonger, tror jag, men hur många jättehittar har det blivit egentligen? På rak arm kommer jag bara på Mikrofonkåt och Min far och jag. Än så länge vet vi inte om någon av årets låtar kommer att nå dit. Ska jag gissa på någon, tror jag på Carolas tolkning av Love Antells Gatorna tillhör oss.

Carola är så klart årets vinnare, hennes turné blev både utsåld och förlängd och hon har dessutom lyckats ta låtar från samtliga artister och gjort dom till sina. Precis vad programidéen går ut på. Det är ingen kontroversiell åsikt, jag tror de flesta håller med mig.

Årets förlorare tycker jag Orup är, jag hade väntat mig mer. Hans tolkningar är trevliga och som i Främling till och med överraskande, men jag kommer aldrig att lyssna på dom igen.

Det är faktiskt bara Carola och en artist till vars låtar jag favoritmarkerat, och det är Kajsa Grytt. Har man inte hört Tant Strul innan, och kanske inte ens punk så som det lät i slutet på 70-talet, kan jag förstå om det blir obegripligt. Men enligt mig har Kajsa precis som Carola, tagit sig an samtliga låtar hon tolkat med attityden att göra dom till sina, helt kompromisslöst. Och hon har lyckats. Konstnärligt då, inte kommersiellt. Lite nätkärlek till Kajsa.

Lovebilden ovan fotade jag i slutet på sommaren 2012, Kajsa fotade jag i början på samma säsong, men då visste jag inte vad jag sysslade med. Men jag filmade ett par låtar och här i Som änglarna är det ett jäkla driv. Jag älskar alkisen bredvid mig som sjunger med och lever sig in i musiken.


Love filmade jag också och hade turen att filma när han sjöng sin största hit Pokerkväll i Vårby Gård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar