fredag 12 december 2014

100 Höjdare - bob hund - Jag rear ut min själ! Allt skall bort!!!, 1998


I slutet på 90-talet var jag egentligen less på musik, som nybliven tvåbarnspappa fanns det inte längre ekonomi för att köpa fler cdskivor och jag hade börjat inse att de flesta förblev ospelade. Speciellt de som hypats i musikpressen, men visat sig vara luftslott.

Jag var beredd att gå all in på min nya hobby som var film och hemmabio istället, men då upptäckte jag mp3 och sidor där man kunde leta upp låt efter låt för att pussla ihop en skiva. Just detta att de inte ens låg i mappar gjorde att man sällan såg ett omslag. Så även om jag känner igen varenda knepigt riff på Jag rear ut min själ! Allt skall bort!!! så har jag aldrig sett omslaget förut.

Jag läste fortfarande allt jag kom över om musik och det var lätt att tro att bob hund var mycket större än de var och är. Inte minst live är det ett helt fantastiskt band, så de hade förtjänat ett bättre öde än att behöva sälja av allt och behöva låna ihop utrustningen när de nu skall spela.

Både text och musik på bob hunds plattor tar sig utanför boxen, här finns få klichéer och lätta lösningar, musiken tar egna vägar och texterna är underfundiga med mycket humor. Skånsk konstrock med hitkänsla.    

bob hund - Jag rear ut min själ! Allt skall bort!!! på Spotify

  1. "bob hunds 115:e dröm"
  2. "Tralala lilla molntuss, kom hit skall du få en puss"
  3. "Helgen v. 48"
  4. "Det är nu det börjar"
  5. "Goddag & Adjö"
  6. "Nu är det väl revolution på gång?"
  7. "Raketmaskinen"
  8. "Jag är inte arg"
  9. "bob hund: 1999"
  10. "Jag rear ut min själ"
  11. "bob hunds 115:e sång"
Fler höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar