söndag 28 december 2014

100 Höjdare - Leonard Cohen - I'm Your Man, 1988


Jag gissar att jag blev introducerad till Leonard Cohen 1985-86 nån gång. En kompis och jag lyssnade på Various Positions på Bengans i hörlurar. Hon tyckte att det blivit schlagerpop av arrangemangen, men jag gillade det och började lyssna på de gamla skivorna.

Även Jennifer Warnes skiva med tolkningar; Famous Blue Raincoat som kom året innan denna, spelades en hel del och hon fick ju första tjing på de två inledande låtarna här.

När synthmusiken slog igenom blev den ofta utskälld och ansågs inte vara "riktig" musik, men i slutet av åttiotalet hade syntharna börjat leta sig in lite överallt och på I'm Your Man driver de på och ger Cohen en ny kostym att växa i. Lite färgar de ljudbilden i sin åttiotals-struttighet, men överlag är det ändå en ganska tidlös skiva.

Eftersom jag var 22 år när skivan släpptes får jag förmoda att det var andra textrader än "Well, my friends are gone and my hair is grey/I ache in the places where I used to play" som jag fastnade för då. Däremot uppskattade jag säkert humorn i "I was born like this, I had no choice/I was born with the gift of a golden voice" senare i samma Tower Of Song. Precis som med Dylan finns det något för alla i Leonards texter. Ska man fortsätta att jämföra dessa herrar, så känns Leonards skivor jämnare, det finns ingen riktigt usel platta och man kan i princip spela vad som helst utan att bli besviken och så är det ju inte med Dylan, dessvärre.

Leonard Cohen - I'm Your Man på Spotify

  1. "First We Take Manhattan" (Leonard Cohen) - 6:01
  2. "Ain't No Cure for Love" (Cohen) - 4:50
  3. "Everybody Knows" (Cohen, Sharon Robinson) - 5:36
  4. "I'm Your Man" (Cohen) - 4:28
  5. "Take This Waltz" (Cohen, Federico García Lorca) - 5:59
  6. "Jazz Police" (Cohen, Jeff Fisher) - 3:53
  7. "I Can't Forget" (Cohen) - 4:31
  8. "Tower of Song" (Cohen) - 5:37
Fler höjdare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar