fredag 28 december 2012

100 Höjdare - Miles Davis - Porgy And Bess, 1959


Jag gillar Miles Davis samarbeten med arrangören Gil Evans och jag gillar George Gerschwin, så den här plattan spelades en del i den större stereoanläggning jag hade i mitt förra hus. Snabbt upptäckte jag att det lät som skit i min dåvarande bil eller i en sämre stereo. Detta blev den platta jag släpade med mig till Hifi-klubben eller Hifi-mässan ute på Arken.

Jag var mest nöjd med att det lät bra på min anläggning hemma, men kunde låta uselt på en annan som kostade flera hundra tusen. Övertoner och undertoner samtidigt, förklarade en av utställarna en gång, samt naturligtvis att introt på första spåret The Buzzard Song tar varje stereokrängare med överraskning och de har inte en chans att justera ljudet innan det är för sent.

Lyssnar du på det här hemma, frågade en skeptisk polare en gång. Till slut hade musiken kommit under huden på mig och jag gör faktiskt det med jämna mellanrum. Senast testkörde jag den i en Mercedes C-klass. Bra stereo i den bilen och tyst motor, så det var en njutning.

Har man inte hört Miles innan eller fått en chock av introt, lyssna åtminstone på fina Summertime, ingen misslyckas med den.

Porgy And Bess på Spotify.

1. Buzzard Song
2. Bess, You Is My Woman Now
3. Gone
4. Gone, Gone, Gone
5. Summertime
6. Oh Bess, Oh Where's My Bess
7. Prayer (oh Doctor Jesus)
8. Fishermen, Strawberry And Devil Crab
9. My Man's Gone Now
10. It Ain't Necessarily So
11. Here Come De Honey Man
12. I Loves You, Porgy
13. There's A Boat That's Leaving Soon For New York
14. I Loves You, Porgy (take 1, Second Version)
15. Gone (take 4)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar