måndag 10 december 2012

100 Höjdare - Lars Winnerbäck - Med Solen I Ögonen, 1998


När man lyssnar på mycket musik letar man alltid efter något nytt som kan "drabba en", det där som är så bra att allt annat blir lite meningslöst. Det händer inte många gånger i livet. När jag första gånen hörde låten Med Solen I Ögonen på radion var jag tvungen att stanna bilen. (Det där är en beskrivning jag en gång hörde om A Day In The Life, i mitt fall var jag visserligen redan hemma, men jag satt kvar i bilen.)

När Lasse Winnerbäck peakade konstnärligt 1998, hade han redan släppt flera bra plattor och utvecklats från punkare till visartist, en helt naturlig utveckling när man har så mycket att säga. Precis som vanligt var det texterna som drog in mig. I den här vevan började man också kunna hitta musik på nätet. Det var ett tålamodsprövande jobb att hitta låt efter låt i rätt ripp med bra ljudkvalitet, dvs 128 kbs. Fortfarande tycker jag att de tre plattor som kom innan denna är bättre än det som kom efteråt.

Första konserten var i maj år 2000 på Trädgår'n med turnén Bland skurkar, helgon och vanligt folk med min idol Kjell Höglund och Johan Johansson. Då upplevde inte jag att man hade hört mycket om Lasse i media, men det var inget snack om vem som var publikens favorit, det var nästan lite pinsamt mot de andra.

För att ytterligare förstärka kvällens knepiga upplägg var det här turnépaketet bara förband åt gamla proggbandet Blå Tåget, de som gjorde orginalet av Staten & Kapitalet. De här herrarna har ju annat att syssla med på dagarna, så de lägger väl inte tid på att repa eller sånt. Känslan var att alla spelade olika låtar, riktigt uselt. Det gjorde inte så mycket dock, nästan hela publiken hade redan gått hem!

Nu kan jag känna att det inte riktigt håller hela vägen, men topparna är riktigt höga. Vill du bara åt topparna har jag plockat ihop en spellista med personliga favoriter av det som finns på Spotify. 

Plattan finns här.

Lars Winnerbäck - Med Solen I Ögonen, 1998

  1. Gråa dagar (4:53)
  2. Tvivel (5:26)
  3. Mamma är säkert nöjd (3:58)
  4. Idiot (2:55)
  5. Pacemaker (5:57)
  6. Pollenchock & stjärnfall (4:59)
  7. Att fånga en fjäril (4:16)
  8. Vinter över ån (4:12)
  9. Solen i ögonen (3:35)
  10. Med bussen från stan (4:33)
  11. Varning för ras (4:59)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar