söndag 25 mars 2012

I-landsproblem

Det finns tre sorters människotyper när det kommer till att lyssna på musik. De som inte bryr sig utan låter radion skvala i bakgrunden, de som verkligen bryr sig och gör det hela till en ritual, där vinyl ofta utgör källan, och till sist de som väljer en spellista med omsorg och låter den skvala i bakgrunden. Dit räknar jag mig, (just nu skvalar Madonnas nya i bakgrunden; mycket trevligt.)

CD-skivor är det väldigt många år sen jag hade tålamod med, vinyl minns jag inte ens. Men vad gör man då med sin mp3-samling, när man vill spela den i vardagsrummet på stereon? Det finns ju massor med lösningar, men för att den ska passa mig måste den vara enkel, väldigt enkel. Och billig.

Jag skulle ju kunna lägga musiksamlingen på mediaspelaren, problemet är att TVn då måste vara på för att jag både ska kunna välja och lyssna. Jag skulle ju kunna koppla in laptopen och spela både musik och Spotify från den. Det är ganska bra, men den tar lite tid att sätta på laptoppen, efter några dagars försök blev det inte av längre.

Det jag har velat ha är en hårddiskspelare med skärm, som kopplas direkt till stereon, detta har jag väntat på i säkert tio år och nu har jag börjat se dom i engelska hifi-tidningar. Svindyra, dock, men det är ju såklart bara en tidsfråga innan de går ner i pris.

Sen har man ju sin smartphone och läsplatta då, där är ju begränsningen en liten hårddisk. Jag behöver ca 500 Gb för min samling, och för Spotify åker man på det dyrare abonnemanget för att kunna lyssna i luren.

Jag har prövat en del olika appar för att kunna streama samlingen från datorn (som ändå alltid står på). Min favorit är Audiogalaxy. Man installerar ett litet program på datorn som indexerar samlingen, utan att ändra på ordningen i mapparna så klart. Det funkar väldigt bra och plötsligt hade jag 58 000 låtar i telefonen åtkomliga vart jag än är i världen. Men naturligtvis väljer man wifi utomlands, annars springer ju räkningen i väg och man får inteckna huset. Nackdelen är att min samling inte är taggad ordentligt mer än sporadiskt, så det blir inte jättesnyggt, så som man vill ha det. Uppgiften att börja tagga 58 000 låtar känns mindre lockande, men jag kan i varje fall spela upp samlingen i de olika dockor som står utplacerade i huset.

Men nu har jag hittat en ännu bättre lösning. Med appen Wifi2hifi kan jag streama det som spelas på datorn (alla spelare funkar). Och med appen Remoteless kan jag dessutom fjärrstyra Spotify från hela huset. Söka, byta låtar t o m höja och sänka ljudet. Femtio spänn för båda apparna, och det är precis så enkelt som jag vill ha det. Eftersom apparna synkades till både läsplattan och luren kan jag styra Spotify med plattan utan att behöva ta smartphonen ur dockan. Och dessutom har jag inga batteriproblem eftersom den laddas samtidigt.



Ett aber var det, båda apparna behövde ett hjälpprogram på datorn och AVG vägrade låta det ena installeras. Jag googlade fram en lösning men den funkade inte hos mig. Eftersom jag har kört dubbla virusprogram bestämde jag mig för att pensionera AVG och hålla mig till bara ett; Antivir. Jag hoppas jag inte får anledning att ångra mig. Det vore synd, för det känns som man hittat glädjen med musik igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar