tisdag 27 september 2011

Bättre skärpa i Photoshop

Det finns naturligtvis många sätt att bättra på skärpan i Photoshop, och jag har mixtrat med en del innan, men jag tycker att det är lite omständligt. När man snabbt vill ha upp bilderna på bloggen är det ännu viktigare att ha en bra arbetsmetod. Lightroom har jag tipsat om tidigare och det har ju totalt förändrat mitt sätt att arbeta. Det här tipset tyckte jag också var värt att berätta om. Vi tar en bild.



Öppna bilden i Photoshop, högerklicka och duplicera lager. Detta skall man f ö alltid göra när man bearbetar bilder, allt blir så mycket enklare. Gå till filter > Annat/Other > Högpass/High Pass. Inställningen här är formodligen 10 pixlar, det brukar vara bra.


Detta blev ju coolt, men du är inte klar. Längst ner till höger har du dina olika lager, på detta lager byter du Normal till Täcka över/Overlay och ställer opaciteten någonstans mellan 30 och 40%. Klicka på ögat bredvid lagret för att se skillnaden. Skall du fortsätta jobba med bilden i något annat program kan du spara den som TIFF eftersom varje jpg-komprimering förstör bilden lite.


Skillnaden blir hårfin, men det är de små detaljerna som gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar