måndag 2 juni 2014

Andra Långdagen och efterfesten på Kajskjul 8


























Mycket bilder? För ovanlighetens skull ligger det fler på min Facebooksida där jag laddat upp nästan alla bilder jag levererade till kunden. Ja, jag fick alltså betalt för att ägna mig åt gatufoto i lördags.

Andra Långdagen kallas det när folk fyller upp hela Andra Långgatan med musiker, dj:s, rappare, spontandans och ett enormt hålligång. Fram mot eftermiddagen blir det rejält trångt och svårt att ta sig fram, men då kan man ju tänka lite på de stackare som försöker komma fram med barnvagn.

Jag har tidigare nämnt att Lisebergsuniformen gjort mig lite modigare när jag fotar konserterna på Liseberg och faktum är att även om jag inte har något kännetecken på mig från uppdragsgivaren, så räcker det med vetskapen att jag inte bara plåtar för nöjes skull. Jag har en orsak till att jag behöver just den här bilden och om någon frågar, kan jag förklara mig.

Dessutom har jag en tydlig agenda, jag går inte bara runt och väntar på att en bra bild ska dyka upp, jag har specifika bilder jag måste ta. Det är så klart begränsande å ena sidan, men också befriande, eftersom jag vet vad jag håller på med och inte slösar tid på oväsentligheter.

Nu kommer man ju inte alltid att ha en uppdragsgivare varje gång man kör gatufoto, men varför inte låta det bli en vit lögn. Hitta på ett uppdrag, du ska se att det känns som du redan har en anledning att vara där du är med din kamera, när du får en frågande blick har du ett snabbt svar.

Man vågar gå lite närmare och man vågar ta kontakt, och det är ofta nyckeln till bra gatufoto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar