måndag 24 februari 2014

Soluppgång Revisited


En bild från september, som jag inte ens la upp när det begav sig, nu lite mer varsamt redigerad.  När jag tittar tillbaka nu på de första bilderna jag redigerade, baxnar man lite. Kraftig HDR och tokiga färger, men RAW-filerna finns ju kvar, det är bara att gå tillbaka och göra om. Man måste ju börja någonstans, sen lär man sig mer och mer.

När jag tog bilden hade jag också lärt mig att ta mer än en exponering, och också att använda liten bländare för större skärpedjup. Då uppstod ett nytt problem; damm på sensorn. Små prickar över hela bilden som jag aldrig tidigare sett då jag bara använt största bländarn innan.

Man kan lämna in kameran och få den rengjord, men jag tog tryckluft på burk, som man normalt använder för att blåsa rent datorer med. Funkade bra för mig i varje fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar