torsdag 13 februari 2014

100 Höjdare - Small Faces - The Autumn Stone, 1969


Om du är tillräckligt musikintresserad för att ha letat upp de här inläggen i serien om mina mest spelade plattor, är du säkert medveten om att vissa skivor gör dig lite coolare. Visserligen har ingen blivit cool av att köpa en cd sen början på 90-talet, men har du en packe vinyler under armen, se då till att Small Faces ligger ytterst.

Och varför inte samlingsdubbeln The Autumn Stone? Släppt när gruppen precis upplösts, med alla hitsen och även låtar från den sista skivan som aldrig gavs ut. Dessutom i en ordning som ängsliga skivbolagssnubbar aldrig gått med på idag när de kändaste låtarna måste ligga först.

En kort period i mina tonår var jag mods med parkas och kollade på Quadrophenia varje vecka. Small Faces var redan då ett av favoritbanden. Hade det bara varit för de stora hitsen, som Itchycoo Park och Here Comes the Nice hade jag säkert tröttnat, men det är de melankoliska mellanspåren som får mig att komma tillbaka gång efter gång. Titelspåret, My Mind's Eye och Just Passing t ex. Eller live versionen av Rollin' Over, vilket ös!

Skivan finns inte på Spotify, men låtarna gör det, så som den servicemänniska jag är har jag paketerat en spellista till er här.

Record One

  1. "Here Come the Nice"
  2. "The Autumn Stone" 
  3. "Collibosher" 
  4. "All or Nothing" (live)
  5. "Red Balloon" 
  6. "Lazy Sunday"
  7. "Call It Something Nice" 
  8. "I Can't Make It"
  9. "Afterglow (Of Your Love)" (alternate version)
  10. "Sha-La-La-La-Lee"
  11. "The Universal"

Record Two

  1. "Rollin' Over" (live)
  2. "If I Were A Carpenter" (live)
  3. "Every Little Bit Hurts" (live)
  4. "My Mind's Eye"
  5. "Tin Soldier" (live)
  6. "Just Passing"
  7. "Itchycoo Park"
  8. "Hey Girl"
  9. "Wide Eyed Girl On The Wall" 
  10. "Whatcha Gonna Do About It"
  11. "Wham Bam Thank You Mam" (Alternate Mix) 
Fler Höjdare

2 kommentarer:

  1. Tänk att man aldrig lyssnat på Small Faces, utom hit låtarna då förståss. Har någon samlingsskiva samt en till, som jag inte kommerihåg namnet på nu, ogdens....någonting, har jag för mig att den heter.
    Det finns så mycket bra musik, det tråkiga är bara, att lyssnar man på radion, så spelar dom bara samma låta hela tiden.
    Själv har man hamnat i bluesträsket, sen 30 år tillbaka, men visst lyssnar man ändå på annan bra musik.
    Plockar järna fram plattor med Them, Downliners sect, Pretty Things, samt hårdrocksplattor förståss, en del svenska band mm, ja det finns mycket bra musik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ogdens Nut Gone Flake, en höjdarplatta till! Radio står jag inte heller, förutom att musiken suger, tvingas man lyssna på imbecilla programledare. Spotify eller liknande är räddningen.

      Radera