onsdag 5 februari 2014

100 Höjdare - Nina Simone - Anthology, 2003


Mina 100 höjdare är mina mest spelade skivor, vilket inte nödvändigtvis innebär att det är mina favoriter just nu, utan bara de mest sönderspelade plattorna under 40 år. Urvalet blir så klart något man får gissa sig till. Om man inte går mer vetenskapligt tillväga förstås.

Dubbel-cdn Anthology har jag alltid haft på min iPhone och kollar man i iTunes är det den överlägset mest spelade skivan. Det är svårt att tänka sig ett tillfälle när det inte passar att lyssna på Nina Simone, här finns massor med känslor i musiken, allt det där som idolfabriken inte lyckas tvinga fram.

Det första jag hörde av Nina var förmodligen My Baby Just Cares For Me som fick en rolig lervideo 1987 och blev en stor hit. Efter det så har det plockat på, ofta har jag hört en låt i en film och blivit nyfiken. Feeling Good t ex, som varit med i massor av filmer. Men mäktigast av alla är Sinnerman, med sin hypnotiska rytm. Det är en traditionell spiritual med över 100 år på nacken. Det finns kortare versioner på bara åtta minuter men det är den tio minuter långa versionen som finns här som är den definitiva. Förutom att den varit med i flera filmer har den också samplats av bl a Kayne West.

Anthology innehåller låtar från flera olika bolag och finns inte på Spotify, men den långa versionen av Sinnerman finns på Youtube.


Disc one:
"I Loves You, Porgy"
"My Baby Just Cares for Me"
"The Other Woman"
"Black Is the Color of My True Love's Hair"
"Nobody Knows You When You're Down and Out"
"Trouble In Mind"
"Mississippi Goddam"
"See Line Woman"
"Don't Let Me Be Misunderstood"
"I Put a Spell On You"
"Ne Me Quitte Pas"
"Strange Fruit"
"Sinnerman"
"Four Women"
"Do I Move You?"

Disc two:
"I Want a Little Sugar in My Bowl"
"I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free"
"The Glory of Love" (previously unreleased)
"To Love Somebody"
"Do What You Gotta Do"
"Ain't Got No - I Got Life"
"Why? (The King of Love Is Dead)"
"Everyone's Gone to the Moon"
"Revolution"
"To Be Young, Gifted and Black"
"Who Knows Where the Time Goes"
"Here Comes the Sun"
"Just Like a Woman"
"Funkier Than a Mosquito's Tweeter"
"Rich Girl"
"A Single Woman"

Fler Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar