fredag 12 juli 2013

100 Höjdare - Laid Back - Keep Smiling, 1983



I en av sina senaste podcaster argumenterar Filip och Fredrik med viss framgång för att man blir mer korkad på sommaren. Det kanske är så. Det kanske också är så att jag själv var som allra mest korkad sommaren 1983. Då snurrade i varje fall den här plattan flitigt på skivtallriken.

De båda danskarna i Laid Back har inte överansträngt sig vare sig när det gäller arrangemang eller texter. Som tur är kanske, det är en konst i sig att göra musik som låter så enkel som detta. När jag själv satt och försökte pussla ihop musik i datorn för ett antal år sen, ville jag alltid få in så mycket som möjligt i varje låt. Tills jag insåg att om jag hade tio idéer för en låt, hade jag egentligen tio låtar. Den svåra konsten att vara återhållsam. Lyssna t ex på arrangemangen på någon av Sade's senaste utgåvor, de kräver bandmedlemmar som inte blir sura för att de inte hörs (finns) i mixen.

Keep Smiling är trevligt synthploppig med melodier som snabbt fastnar. Texterna är lätta att lära sig och sjunga med i; Don't be mean, keep it clean. Ja, det är det hele i Don't Be Mean, och så upprepas det tills lyssnarna verkar ha förstått budskapet. Den stora hiten var Sunshine Reggae, men den bästa låten är sista spåret Fly Away, som dröjer kvar som en het sommardag.

Keep Smiling på Spotify.

  1. White Horse — 5:42
  2. Elevator Boy — 4:55
  3. Slowmotion Girl — 5:51
  4. So Wie So — 4:32

  1. Sunshine Reggae — 4:15
  2. High Society Girl — 3:41
  3. Don't Be Mean — 3:22
  4. Fly Away/Walking in the Sunshine — 8:35
Fler Höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar