fredag 14 juni 2013

100 Höjdare - Cocteau Twins - Treasure, 1984

Jag minns inte säkert vad jag gillade mest, musiken eller omslagen till skivbolaget 4ADs skivor. Jag hade i varje fall en intensiv brevkontakt med dom och fick kataloger och posters hemsänt till mig.

Det började med singeln Pearly Dew Drops Drops som lät som inget jag hört innan och samma år kom albumet Treasure där den etheriska ljudbilden hade förfinats till perfektion. Musiken är luftig och mystisk och över alltihop svävar Elizabeth Fraziers röst där ljuden av orden är viktigare än texten. Ibland verkar hon sjunga på engelska, oftast på nåt hittepåspråk.

Det är lite komiskt att det är först nu jag förstått hur musiken skall avnjutas; med hörlurar och i halvdvala. Det är en resa det.

Treasure på Spotify

  1. "Ivo" – 3:53
  2. "Lorelei" – 3:43
  3. "Beatrix" – 3:11
  4. "Persephone" – 4:20
  5. "Pandora (for Cindy)" – 5:35
  6. "Amelia" – 3:31
  7. "Aloysius" – 3:26
  8. "Cicely" – 3:29
  9. "Otterley" – 4:04
  10. "Donimo" – 6:19
Fler Höjdare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar