lördag 11 februari 2012

Tågkväll

Ungarna skulle på Lan hela natten, så jag fick en kväll att ägna mig åt nittonhundratalsfilm. Jag tänkte mig ett tågtema och missade ironiskt nog På spåret i bara farten. Först ut var På andra sidan bron (The Cassandra Crossing), från 1976. IMDB betyget var visserligen inte så högt men folk var lyriska och skådespelarlistan var späckad. Burt Lancaster, Sophia Loren, Ava Gardner, Martin Sheen etc. Precis som det skall vara i en katastroffilm. Några onda svenskar försöker spränga ett hälsocenter i Genève och råkar sprida ett farligt virus. Den överlevande svensken hamnar på ett tåg till Stockholm, och frågan blir om militären skall lyckas stoppa honom innan hela tåget insjuknat. Ja, det hade ju gått snabbare om man letat igenom tillhörigheterna till den svensk som blev kvar med en gång istället för att vänta tills viruset tagit livet av honom. Men det är okej att en film är idiotisk, jag har inga större problem med det egentligen, att jag inte gillade den här filmen berodde på det sinnessjukt långsamma tempot. Och när man tror att klockan stannat slänger de in ett sångnummer från Richard Harris flickvän. Den nivån är det på. Jag tror man kan gilla den här filmen om man sett den när man var liten, för även om det ser superfånigt ut när modelltåget kraschar i slutet av filmen, är det en del spektakulära våldsscener i samband med den som måste etsat sig in i näthinnan på varje tioåring som såg denna på nån tv matiné. Betyget för mig blev underkänt.

Nu började man ju ångra tågtemat, men Tåget (The Train) 1964 var betydligt bättre. En tolv år yngre och piggare Burt Lancaster jobbar som tågmästare under slutet av andra världskriget. (Perra får korrigera mig om hans titel inte stämmer.) Men han är inte bara tågmästare, han är motståndsman också. En konstälskande tysk vill flytta de bästa tavlorna från ett museum i Paris till Berlin innan staden faller i de allierades händer. Motståndsmännen vill stoppa tåget av olika skäl, en del för kärleken till landet, en del för konsten, för att vara hjältar eller bara för att hindra tyskarna. Filmen är mycket spännande och välgjord och den bygger på en sann om än mindre spektakulär historia. Här är det heller inte några modelltåg som kraschar utan the real thing. Rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar