torsdag 12 januari 2012

The wild parrots of Telegraph Hill

För knappt ett år sen var jag i San Francisco och när vi skulle besöka Lombard street, den där kurviga gatan som alltid är med i filmer från SF, såg vi plötsligt en flock vilda papegojor lyfta från ett träd. Det var över på ett ögonblick och tyvärr hann jag varken filma eller fota, men det kändes helt overkligt och jag har ofta funderat på hur de där fåglarna klarar sig och var de kommer ifrån. Var ifrån är det ingen som säkert vet, men de klarar sig bra och flocken är nu ca 200 fåglar stor.


Detta vet jag eftersom jag snubblade på en 80 minuter lång dokumentär om Mark Bittner, The wild parrots of Telegraph Hill. Han ägnade ett par år åt att bli kompis med de här gojorna. Jag räknade med att se några minuter för att få några snabba svar och sen gå vidare. Jag har säkert ondgjort mig över dokumentärer förut; hur de mest består av scener som beskriver vilka svårigheter filmmakarna fick gå igenom för att få ihop sina scener, och dessa ändlösa tagningar genom bilfönster på resan till intervjuoffret. Men den fällan faller inte Judy Irving i som gjort den här filmen. Marks historia är lika intressant som papegojornas och man sitter klistrad filmen igenom. Mark har en intressant hemsida och har också skrivit en bok om papegojåren i hans liv. Rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar