måndag 1 september 2014

GAS!


GAS eller Gear Assembly Syndrome är när det blir roligare att köpa kameror än att fota, kan man säga. Där är jag väl inte riktigt än, men jag har handlat en hel del i år.

Jag skrev tidigare om att jag beställt den nya Panasonic GH4, men när det väl blev min tur i kön, hade jag hunnit ändra mig och bestämde mig för att lägga pengarna på ett objektiv istället. Det var nog rätt tänkt.

Uppställningen på bilden här är GH3 med batterigrepp från Kina som jag köpt för några hundralappar. Linsen är Nocticron 42,5mm f1.2. Pga den mindre sensorn gångrar man mm med två, alltså är det en 85mm porträttlins. Den är makalöst bra.

Näst på tur är Panasonic G6 med en 25mm f1.4. G6:an är ju en enklare modell, men samtidigt nyare än GH3, vilket innebär att det finns en del finesser i den som inte finns i den större, exempelvis Focus peaking, som hjälper dig att ställa in skärpan när du fotar manuellt, och det finns en funktion för att filma time lapse, som resulterar i en färdig filmsnutt.

Ännu nyare är lilla GM1, som är samma system och tar samma objektiv som de andra. Ändå är den inte så värst mycket större än en mobiltelefon (utan objektiv, då). På den här sitter en 15mm f1.7. Alla tre objektiven har Panasonic utvecklat tillsammans med Leica. De är ljusstarka och har en härlig, krispig skärpa.

Det finns en del missuppfattningar kring micro43 systemet. Det spreds en video i våras från en känd fotograf som fått det mesta om bakfoten. Framför allt rörde han till det om ljusstyrkan. Ljus är ljus, om ett objektiv har f1.2 som största bländare, så har den det. Däremot är skärpedjupet det dubbla, på gott och ont. När jag tar porträtt med Nocticronen har jag svårt att se att ett kortare skärpedjup hade gagnat mig. I testerna har de också påpekat att exempelvis Canons motsvarighet inte är skarp fullt öppen utan ändå måste bländas ner. Då har man samma skärpedjup, men man tappar en del ljus.

Sen har jag ett antal zoomar också; 7-14mm f4, 12-35mm f2.8, 35-100mm f2.8 och 100-300mm f4.0-5.6.

Finns det något kvar att köpa, kan man undra (hoppfullt). Ja, ett macro hade varit kul. Fisheye, kanske. Jag har ju haft ett förut, så jag har nog lekt av mig lite. Den raktecknande vidvinkelzoomen är mer användbar.

Jag är väldigt nöjd med dom här prylarna, och jag får påpeka att jag inte är sponsrad, men jag hade inte haft något emot att bli det.

2 kommentarer:

  1. Undrar om det inte är med Dina kameror som med mina verktyg. Jag vet inte hur många lednyckar och hylsnyckelsatser och miniverktyg jag har. I vart fall tre gånger så mycket som jag någonsin behöver ha. Men det är kul att putsa och flytta om. Nördigt ja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nördigt är det säkert, men jag försöker tänka efter om nyttan med varje inköp. Jag har faktiskt alla tre kamerorna med mig ut, för att slippa byta linser. När det är tre låtar i diket och det händer något snabbt är det en fördel. Och då är det också bra att allt får plats i enaxelremsväska.

      Radera