torsdag 26 mars 2015

Terräng Axel




Häromdan promenerade jag bort till Terräng Axel för att plåta lite gamla bilar. Det har jag gjort förut, men den här gången fick jag prata lite med ägarn också. Han heter inte Axel, utan Thomas, men däremot Terräng i efternamn, mycket trevlig. Säkert har nån sett skylten från vägen när man blåser förbi Sävedalen. Har ni ögonen öppna när ni ser den kommande Jönssonligan filmen får ni ser ännu mer. Jag fick lite info också om bilarna.

Den översta är en Diamond från andra världskriget, em lite lyxigare lastbil. De andra märkena kördes av snubbar i blåställ, men denna framfördes av en gentleman i kostym.

Dodgen är en kanadensare, sent 30-tal, kanske 40-tal. Minns inte riktigt. Den sista är en Federal också från kriget. På wikisidan finns ett ex i museisckick plåtad i samma vinkel. Kul att jämföra.

Redigeringen här är enklare än man kan tro, först är det en HDR-bild och sen har jag lagt ett filter över som jag själv skapat i Nik. Det låter mer avancerat än det är, filtret ljusar upp mitten och mörkar i kanterna. Här blev det ett effektivt sätt att skapa djup i bilden, eftersom HDR-bilder ofta blir lite platta. Bilden på Dodgen har jag lekt med lite till.

The other day I took a walk over to Terräng Axel to shoot some old cars. I've done that before, but this time I got to talk to the owner as well, very nice. And I also got to know a little about the cars.

The first picture shows a Diamond (in the rough). This was luxurious brand, when other cars was driven by blue collar men, this was chauffeured by a guy in a suit.

The Dodge is from Canada, late thirties, maybe forties. I can't quite remember. The last one is a Federal, also from the war. At the wikipage there's one in mint condition. Compare!

The editing here is simpler than you might expect, it's an HDR composite that I finished off with a filter I created in Nik. The filter makes the centre lighter and the corners darker. Not that complicated, but here it created depth. HDR images are sometimes quite flat. The Dodge had a little bit more work done.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar