lördag 29 november 2014

100 Höjdare - Kraftwerk - The Mix, 1991



När mina kompisar lyssnade på Kraftwerk i högstadiet var jag måttligt intresserad, jag lyssnade i första hand på 60-tals rock. Det var inte förrän cdn slog igenom som jag tyckte syntmusik blev riktigt intressant.

Nu när vinylen är stor igen är det många som inte gillar det kliniska ljudet på en cd, men när musiken skall vara klinisk blir det fantastiskt. The Mix är en samlingsskiva men med nyinspelade digitala versioner av låtar jag alltså har ganska dålig koll på hur de ska låta. Det enda jag köpt innan var en sjutums singel med Das Model, som inte ens är med här.

Den här cdn köpte jag för 20 spänn och den snurrade konstant i bilen i slutet av 90-talet. Godkänd även av barnen, antagligen eftersom det låter lite som tvspelsmusik.

Precis som med mitt då stora favoritband Pet Shop Boys är musiken kall på ytan, men med massor av passion när man skrapar lite. Inledande The Robots är nog bästa spåret, men skivan håller hög klass rakt igenom.

Kraftwerk - The Mix på Spotify.

  1. "The Robots" (Hütter, Schneider & Bartos) – 8:56
  2. "Computerlove" (Hütter, Bartos & Schult) – 6:35
  3. "Pocket Calculator" (Hütter, Bartos & Schult) – 4:32
  4. "Dentaku" (Hütter, Bartos & Schult) – 3:27
  5. "Autobahn" (Hütter, Schneider & Schult) – 9:27
  6. "Radioactivity" (Hütter, Schneider & Schult) – 6:53
  7. "Trans-Europe Express" (Hütter & Schult) – 3:20
  8. "Abzug" (Hütter) – 2:18
  9. "Metal on Metal" (Hütter) – 4:58
  10. "Home Computer" (Hütter & Bartos) – 8:02
  11. "Music Non Stop" (Hütter, Schneider & Bartos) – 6:38

Fler Höjdare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar