torsdag 18 augusti 2011

Youtube

I dessa tider när skivbolagen bråkar om fildelning och piratkopiering är youtube en anakronism som inte borde få finnas enligt deras resonemang. Folk kan lägga upp precis vad som helst, hela filmer, musik även utan tillhörande video och allt ligger kvar tills någon klagar.

Dessa klagomål går från att artisten får en länk till itunes bredvid klippet eller att det blockeras i vissa delar av världen eller hela. Det är okej. Men sen finns det vissa som vill markera hårdare och vill att användaren skall varnas, och det systemet är väldigt enkelt, tre varningar och sen deletas kontot. Ingen pardon.

Det är ju naturligtvis omöjligt att veta vilka klipp man kommer att varnas för, alla mina klipp bryter mot någon form av upphovsrätt, det kan ju räcka med att man filmat en byggnad som någon kräver rätten till, eller en tatuering, så som det blev med filmen Baksmällan 2. (Mycket rolig film f. ö.)

Så det är inte en frågan om om ens kanal försvinner utan när. Själv har jag två varningar, så jag hänger löst som dom säger i Idol. Men innan kanalen försvinner vill jag dela med mig av ett klipp från 1971 som heter Stevenage. Det handlar om en förort till London som beskrivs som en utopi. Filmen är beställd och betald av kommunen så den är en reklamfilm för att folk skall flytta dit och betala skatt där helt enkelt. I original är filmen ca 20 minuter och det är en hel del filttavlor med siffror och staplar som jag klippt bort för att få ner den till elva minuter som var max när jag laddade upp den. Kul också att jag fått en hel del kommentarer från såna som känner igen folk, bl a en kille som hittade sin döda pappa i klippet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar