lördag 13 augusti 2011

Ola & The Janglera - Love was on Your Mind, 1967


Länge var jag tveksam till svensk 60-talspop. Allting kändes lite taffligt och osäkert. Jag började visserligen lyssna på 60-talsmusik redan som 14-åring (1980); ett par av mina första plattor var dubbel-lp:na med Tio i topp från tidigt 60-tal. Men det var de brittiska och amerikanska banden som intresserade mig, och med all rätt. Med ett så digert smörgåsbord att ta sig an, hade det varit tjänstefel att snöa in på exempelvis The Hounds. En sak i taget. Men för något år sen började jag ta till mig det svenska musikarvet och då hittade jag den här pärlan skriven av Claes "Clabbe" af Geijerstam. Den här låten är fortfarande stencool och måste ju varit ännu coolare 1966!

Videon har jag gjort med hjälp av klipp från Pang I Bygget, 1965, Myra Breckinridge, 1970, May Morning, 1970 and The Trip, 1967.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar