söndag 31 juli 2011

Tidsresor

Har man sökt sig hit till Nostalgoteket, kan man ju anta att man gillat att tänka sig tillbaka i tiden, kanske gillar man till och med tidsresor. Jag har i varje fall sett två bra filmer om tidsresor. Igår såg jag en spansk film som heter Timecrimes (Los cronocrímenes). Filmen var kort, 90 minuter, det gillar jag. Den var spännande och den var begriplig. Man behöver inte vara särskilt smart för att hänga med, jag vill gå ett steg längre och säga att det är bäst att inte tänka för mycket, allting verkar ju hänga ihop i varje fall.

Nu har jag precis sett Primer. Filmen har gjorts av en kille som heter Shane Carruth för 7000$. Sånt där är intrigerande, men innebär oftast att filmen är rätt kass, som t ex Monsters. Den hårda budgeten innebar att det bara blev 80 minuter film, totalt hade han filmat dubbelt så mycket, så ekonomiskt filmande och även extremt ekonomiskt berättande. Som sagt så gillar jag att filmen är kort och håller uppe spänningen. Enligt andra så är manuset vattentätt och håller för att ses upprepande gånger. Den här filmen är för folk som saknar tv-serien Lost, som gillar att klura på vad som hände egentligen. Behöver man hjälp finns det en nitton sidors avhandling här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar